Beyazlatma çeşitli nedenlerle renkleşmiş dişlerde özel bir jelin dişler üzerine sürülmesi ve bir ışık kaynağı ile reaksiyonun hızlandırılması şeklinde olur. Kullanılan maddeler oksijen açığa çıkarır. Dişlerde renkleşmeye neden olan maddeler renksiz substanslar ile yer değiştirir ve beyazlama meydana gelir.

İki değişik beyazlatma yöntemi vardır. Bunlardan biri hastanın kendi başına uygulayabileceği yöntem (Home Bleaching) , diğeri ise hekimin klinikte uygulayabileceği yöntemdir (Office Bleaching).

Hastanın kendi başına uyguladığı yöntemde şu prosedür uygulanır: Hekimin ağızdan ölçü alıp, dişlerinizin üzerine takabileceğiniz ince lastik kalıpları hazırlatması, Hastanın kendisi için hazırlanmış özel kalıbın içerisine ilaç yerleştirerek bu kalıbı beyazlatılacak dişlerin üstüne günde en az 6 - 8 saat takması (tercihen uykuda), Tedavinin ortalama 1 - 4 hafta içinde sonlandırılması.

Hekimin klinikte uyguladığı yöntemde ise prosedür şöyledir: Ağartıcı ilaç hekim tarafından diş üzerine yerleştirilir. İlgili dişin üzerine beyaz renkli ışık kaynağı belli bir süre tutulur. İşlem bittiğinde sonuç hemen gözlenir. Her iki yöntemde etkin olmasına rağmen tercih, renklenmenin derecesine, tedavinin ne kadar çabuk sonlandırılmak istendiğine ve hekimin görüşüne bağlıdır.

Dişlerde istenmeyen renkleşmeler neden oluşur?

Bu durum dişin yapısında olabileceği gibi başka bir çok sebebi de vardır. En yaygın olanları; yaşlılık, dişleri boyayan maddelerin (kahve, çay, kola, sigara vb.) tüketimi, travmalar, eski protezler, kaplamalar, dolgulardır. Dişlerin oluşumu boyunca kullanılan antibiyotik (tetracycline) veya aşırı florid tüketimi de dişlerde renklenmelere yol açabilir.

Yapılan araştırmalara göre, dişlerin beyazlatılması dişhekiminizin gözetimi altında yapılırsa son derece etkin ve güvenlidir. Dişler ve dişetleri hiçbir şekilde zarar görmez.

Genelde, ilk uygulamada beyazlama başlar. Ancak, ideal görüntüye ulaşmak için, uygulamanın 10 – 14 gün devam etmesi gerekir.

Dişler beyazladıktan sonra eski haline dönermi?

Dişler her zaman için eskisinden daha beyaz olacaktır. Ancak, hastaların alışkanlık ve ağız bakımına bağlı olarak yılda bir – iki kez pekiştirme tedavisi gerekebilir. Normal şartlarda farklı diş beyazlatma metotlarıyla beyazlatılan dişler bir kaç yıl beyaz kalır. Fakat bu süre kişiden kişiye değişir. Yeme-içme alışkanlıkları, sigara ve fırçalama alışkanlığı dişlerin beyaz kalma süresini etkiler.

Ancak bleaching her zaman istediğiniz beyazlığı sağlamayabilir. Beyazlama oranı dişlerinizin beyazlatma işlemi uygulanmadan önceki tonuna bağlıdır ve kişiden kişiye değişir. Bu yüzden diş hekiminiz ile beklentilerinizi önceden konuşmalısınız.

Kişi yaşlandıkça dişlerinin rengi de zamanla daha koyulaşır. Bu koyulaşma diş minelerinin mineral yapısındaki değişimden kaynaklanır. Dişler ayrıca, bakteri pigmentleri ve tütün kullanımından kaynaklanan renklenmelere de maruz kalabilir. Beyaz dişler, gençlikle özdeşleştirildiğinden estetik görünümlü olmak isteyen kişiler tarafından oldukça arzulanırlar. Ancak şunu belirtmeliyiz ki, abartılı bir beyazlık çoğu durumda estetik olmayabilir. Her zaman için yüz ve ağız yapınıza uygun düşen doğal ton daha estetiktir.

Dişlerde renk bozukluğu çok farklı sebeplere dayanır:

Genetik faktörler: Genetik faktörlerden dolayı diş renginin koyu olması,çocukluk döneminde kullanılan antibiyotikler,amelogenezis imperfekta-dentinogenezis imperfekta-florozis gibi diş dokusu hastalıkları.

Çevresel faktörler: Fırçalama eksikliği,diyete bağlı kromojenler,diş yüzeyindeki bakteri plağı,dişin travmaya maruz kalması,çay-kahve-kırmızı şarap gibi renklendirici besinler.

Mesleki nedenler: Metalik tuzlara maruz kalmak.

Önceki diş tedavileri: Kanal tedavileri ve amalgam dolgulara bağlı renkleşmeler.

Teşhis

Beyazlatma işlemi öncesinde,beyazlatma uygulanacak dişlerde herhangi bir çürük,dişeti çekilmesi,dişeti iltihabı,dişlerde aşınma olmamalıdır.Bu gibi durumlarda önce gerekli tüm tedaviler yapılır daha sonra beyazlatma işlemine geçilir.

Tedavi Yöntemleri

Diş içine Beyazlatma

Kanal tedavisi yapılmış dişlere uygulanır. Dişler daha öncesinde bir travmaya maruz kalmışsa veya kanal tedavisi sonrasında renkleşme meydana geldiyse dişlerin içine jel konulması yöntemiyle beyazlatma sağlanır.%35'lik perhidrol kanal tedavisi uygulanmış dişe yerleştirilir ve belli periyotlarla değiştirilerek yeterli beyazlık sağlandığında işleme son verilir.

Diş Dışına Beyazlatma

Muayenehanede dişlere sürülen beyazlatma jelinin ışık kaynağıyla aktiflenmesiyle uygulanır. Uygulanan jel ile çevre yumuşak dokularda geri dönüşümlü lekelenmeler oluşabilir.Bu nedenle işleme başlamadan önce dudaklar izole edilir ve dişetleri ışıkla sertleşen özel bir bariyerle örtülür.

Normal ışık cihazıyla yapılan beyazlatmalarda seanslar yaklaşık 30-45 dakika sürer ve sonuç hemen gözlenebilir.Tedavinin süresi dişte hasar meydana getirmeyecek ölçüde hekime ve hastanın istediği beyazlık derecesine bağlıdır. 2 gün arayla yaklaşık 3 seans yapılır. Beyazlatma işlemi zamana ve hastanın alışkanlıklarına bağlı olarak geri dönen bir işlemdir.Bu nedenle belli aralıklarla yenilenmesi gerekir. Hasta ve hekim tarafından uygulaması gayet basit olan bu işlemin uzun vadede hiçbir komplikasyonu bulunmamıştır.